Modele klas "MONO"

Tu dyskutujemy o wszelkich zagadnieniach dotyczących modeli ślizgów klas ECO, HYDRO MONO, F1, F3 oraz FSR-E.

Modele klas "MONO"

Postprzez Marian » 30 sty 2006, o 00:36

Obrazek
A = 6-14% długości kadłuba.
B = 0-4mm
Ostatnio edytowano 31 sty 2006, o 00:52 przez Marian, łącznie edytowano 2 razy
Pozdrawiam,
Marian Wyrzykowski
POL - 777
PL - 10/A/OS M, NS, FSR
Marian
 
Posty: 804
Dołączył(a): 19 lut 2005, o 09:39
Lokalizacja: Biała Podlaska

Postprzez antmar » 30 sty 2006, o 13:52

W jakiej odległości od rufy jest umieszczany poprzeczny redan w kadłubie ( jeden redan)? Z moich obserwacji na podstawie zdjęć w zakresie 45-35% całkowitej długości. Może i w tym przypadku podobnie jak przy montażu wału przyjęte są jakieś zasady.
antmar
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Postprzez Adam » 27 lut 2006, o 19:26

antmar napisał(a):W jakiej odległości od rufy jest umieszczany poprzeczny redan w kadłubie ( jeden redan)? Z moich obserwacji na podstawie zdjęć w zakresie 45-35% całkowitej długości. Może i w tym przypadku podobnie jak przy montażu wału przyjęte są jakieś zasady.
antmar


Witaj antmar

caly "problem" polega na tym ze ten redan (schodek) jest dosc wysoki i od jego wysokosci zalezy ten odstep walu. Chcialem go puzniej troche "podostrzyc" zeby woda sie na nim szybciej....(brak slowa) obcinala i dlatego zdecydowalem sie na ten 1 mm. Co do tych zasad to wlasciwie takich nie ma albo ich nie znam. Te 1-3mm to kiedys Hopf chlopakom powiedzial bo ci budowali waly za "stromo". Pochyl walu jak wiesz jest kompromisem miedzy czasem jazdy a szybkoscia, a do calosci jeszcze dochodzi jedna niewiadoma - sruba. To wszystko tak dopasowac zeby dobrze bylo to jest ta sztuka...wy w Eco nie macie inaczej.
Jedynie co wiem ze ten redan (w tym modelu) by musial byc do Mono1 (BL motor) troche obnizony bo by kadlub za duzo... (brak slowa) powietrza pod soba dostawal w czasie jazdy - moze ty to zjawisko mozesz wytlumaczyc?.....

Pozatym czytam ze ty sie tez w Mono chcesz prubowac? Nie pozalujesz!!

Ps. masz dobre oko z tymi 45-35% :wink: jest 40% :wink:
Pozdrawiam Adam

www.thecrazyraceteam.de
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 420
Dołączył(a): 15 gru 2005, o 20:59
Lokalizacja: kiedys Ruda Sląska

Postprzez antmar » 1 mar 2006, o 13:09

Poza tym czytam że ty się też w Mono chcesz próbować? Nie pożałujesz!!

Witaj Adam
Zastanawiam się czy próbować startów w Mono. Są z nimi tylko same problemy, ta wystająca z tyłu śruba i ster nie wiadomo ile 5 czy 50 cm a na dodatek jeszcze jakaś płetwa bez której podobno Mono nie chce skręcać. Chyba najlepiej to kupić gotowy i opływany kadłub ( ile by kosztował?). A jak TY sobie z tym radzisz, masz jakieś wzorce do naśladowania, kopiowania?
Pozdrawiam
antmar
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Postprzez Adam » 2 mar 2006, o 18:43

Witam,

Antmar...ty sie do Mono tak dobierasz jak ja do Eco :mrgreen:
A to :
Są z nimi tylko same problemy, ta wystająca z tyłu śruba i ster nie wiadomo ile 5 czy 50 cm a na dodatek jeszcze jakaś płetwa bez której podobno Mono nie chce skręcać

to.....nie jest wcale takie trudne!

Spruboje wam to moim prymitywnymi slowami przyblizyc.

Mono nie jest wcale tak trudno budowac trzeba tylko na pare zeczy uwage zwrocic.

1) Tak jak w Eco jest srodek ciezkosci bardzo wazny! W Mono wynosi on okolo 30% dlugosci kadlubu ( mierzone od tylu! ). W zaleznosci od wody (falista albo spokojna) przesuwamy srodek ciezkosci. Na falistej wodzie (na wyscigach) przesuwamy go dalej do przodu - na powiedzmy 32-34%
Na spokojnej wodzie mozemy srodek ciezkosci tak przesunac ze kadlub bedzie tylko na srubie sie slizgal to zanczy idziemy z nim do tylu ponizej 30%. Tutaj trzeba ten kompromis znalesc. Troche to zalezy takze od kadluba. Co sie od was nauczylem - czym wiecej redanow kadlub ma tym spokojniejszy jest na fali a czym mniej ich jest tym model szybszy (moze byc) ale zato musimy sie z tym pogodzic ze bedzie/jest troche niestabilny w czasie jazdy.

2)Ta Wystajaca sruba :wink: Wal w Mono powinien byc wysuniety okolo 10% dlugosci kadlubu. Tutaj sie liczy sam wal (bez gwinta!!) Te 10% sa kompromisem miedzy zwrotnoscia kadluba a jego szybkoscia. Chcemy zbudowac model co tylko na prostej ma byc szybki - wysowamy wal 1-3% dalej jezeli chcemy ale zeby model byl zwrotny a do tego jak naj szybszy (na wyscigach) to powinnismy sie na te 10% decydowac. Przy tych wszystkich procentach nie zapominamy ze - obojetnie jak daleko wal jest wysuniety pochyl tego walu powinien naj plasciej z kadluba wychodzic. Najlepiej bylo by 90° do kadluba go wystawic ale jest to technicznie nie mozliwe bo by polowka motora byla w wodzie albo ten przedni redan musial by byc za gleboki!! Z pochylu Motora i wysuniencia walu dochodzimy do tych "magicznych" milimetrow ktore Marian u gory opisal - zobacz na rysunku Mono pod miara B. Zasada jest czym wiecej ten wal jest pochylony tym wiecej jest sruba w wodzie i w zaleznosci od jej wielkosci i skoku jest motor bardziej obciazany - Na "slabym" motorze tracimy speed jezeli wal ma za duzy pochyl (wtedy nadaje sie jakis mocniejszy motor) Mocne motory maja zazwyczaj mniejsze obroty ale przekrecaja albo wieksze sruby albo wal/ Sruba ma wieksze zanurzenie. Uwaga!- mocny motor do tego wielka sruba i wieksze zanuzenie sruby kosztuje duzo pradu dlatego czas jazdy jest krotki i (co najwazniejsze! regulator jest bordzo obciazony!!!) Jezeli regulator jest wystarczajaco wielki - to mozeby z takim SETUP osiagnac niesamowite szybkosci
Obrazek

3)Płetwa bez której podobno Mono nie chce skręcać :lol: Ja to nazywam Turn Fin (angielska nazwa) Ta oto pletwa ma wicej funkcji jak tylko pomoc w czasie skretu.
Turn Fin jest montowane w (wyscigowych) modelach Mono zawsze na krawedzi kadluba z prawej strony kolo steru. Jej najwazniejsza fukcja to - stabilizacja kadluba w czasie jazdy na prostej i na zakrecie Bez turnfin pojezdzimy modelem takze ale nam bedzie wiecej "dupka trzepac na zakretach - robilem proby i kto ma spokoje palce to moze wyprubowac - najlepiej jak sie ma wiekszy kadlub cos 80cm -1m. Dlaczego ster jest w wyscigowych modela po prawej stronie? Bo nasze kursy wyscigowe sa jezdzone tylko w prawo - zeby ulatwic sterownosc modelu w prawo sa na tej stronie. W takim ukladzie sa ale ostre zakrety w lewo prawie niemozliwe a jezeli tak to tylko powoli.
Wracajac do tej TurnFin to w zaleznosci od wody i kursu (trojkat albo owal) stosujemy ruznorakie ksztalty i dlugosci.
Przyklad: falista woda wyscig na trojkacie - radzil bym stosowac stosunko dluga (okolo polowa dlugosci streu) i stosunkowo waska TurnFin (3/4 szerokosci steru) Ksztalt ma przypominac ster
Na owale proponowal bym troche szersze ale zato krotsze Turnfin stosowac.
Kazdy kadlub potrzebuje inne dlatego na to lekarstwa nie ma kazdy musi 3-4 stuki wyprubowac :idea:
Najlepszy material jest nierdzewka, aluminium (tylko w wolniejszych mono stosowac) plyty szklane itd. Turnfin powinna ciac wode dlatego zaostrzyc przod a z tylu powinna byc plaska kanta na ktorej sie woda (brak slowa...obcina) W zaleznosci od kadlubu i jego prostej jezdzie ostrzymy albo obydwie strony albo lewa (wtedy model nam troche zjezdza bardziej na prawo) albo odwrotnie jezeli zaostrzymy tylko prawa strone.......mysle ze kazdy zrozumial o co chodzi :idea:

Teraz az mi w gardle zaschlo :lol:

Pytajcie to moze mi sie jeszcze cos przypomni bo juz sam niewiem co napisalem :lol:
tekst nadaje sie takze dla wszystkich krytykow jako platforma - zrob to lepiej.
Wszystkie informacje ktore opisalem stosuje w moich modelach a sa one konkurencyje na kazdym wyscigu.....tylko ja jeszcze nie jestem tak daleko zeby z nich 110% wycisnac.

Dyskusja otwarta!
Pozdrawiam Adam

www.thecrazyraceteam.de
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 420
Dołączył(a): 15 gru 2005, o 20:59
Lokalizacja: kiedys Ruda Sląska

Postprzez antmar » 3 mar 2006, o 13:33

Cześć Adam.
Turn Fin jest montowane w (wyscigowych) modelach Mono zawsze na krawedzi kadluba z prawej strony

A pod jakim kątem w stosunku do dna?
A co ze sterem, jakie są lepsze długie wąski czy krótkie szerokie? W jakiej odległości mocować od rufy, przed czy za śrubą i na co ma to wpływ, na prędkość czy zwrotność? Jakie silniki i śruby stosować w Mono 1,2, może masz „Technische-Daten” ślizgów niemieckich modelarzy?
Dużo tych pytań, ale wcześniej pisałem, że z tymi Mono to tyko same problemy. Więcej problemów niż pływania.
Pozdrawiam
antmar
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Postprzez Adam » 3 mar 2006, o 16:46

Wittaj antmar,

no zeczywiscie jest jeszcze pare zeczy ktore mozna by jeszcze opisac. Faktem jest ze tyle jest roznorakich modeli i ich charakterystyka jest zawsze inna takze powinien kazdy te swoje 2-3mm w lewo albo prawo sam doznac. Lekarstwa na to niema :!:
Antamr pomysl ile razy zmieniales tego Somara....tu cos tam cos potem zpowroten teraz juz drugi Somar jest dostepny...itd. Tak samo jest z Mono prubowac prubowac prubowac - kazdy musi bledy robic dopiero wtedy sie uczy :idea:

Wiecej czasu bede dopiero jutro wieczor mial.
Dzisiaj pare fotek mojej Baracudy moze jednemu albo drugiemu cos pomoze
ObrazekObrazek

Antmar a co do tego pochylu tej turnfin to....wydaje mi sie ze sa one z sukcesem tylko w wielkich mono z duzym V stosowane. Do tej pory (Mono1 i2) widzialem tylko zabudowane 90° do kadluba - jest to moim zdaniem najlepszy kompromis
Tutaj moj tegoroczny S7 z tylu
Obrazek
Miary i inne dopiero na Sobote albo niedziele wieczor bo musze do Teatru :wink: :mrgreen:

A co do tych motorow to wszystko zalezy od akku a jak wiesz w tym roku zmienia sie to jak w kalejdoskopie :mrgreen: - Przyklad ElNinjo - jest nowym do Mono 1 jak masz najlepsze akku to nawet motorem okolo 5000obr/V na wyscigu pojezdzisz Hopf do niej poleca Viper 35 z 4200obr/V. -Poczatek tamtego roku z GP3300 nie pojezdzil bys ani 5min z takimi obrotami a dzis......to nawet 8min ida. Ale na ten temat to musze dopiero cos niecos poczytac i popytac bo tych motorow dosc sporo jest i dam znac.
Pozdrawiam Adam

www.thecrazyraceteam.de
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 420
Dołączył(a): 15 gru 2005, o 20:59
Lokalizacja: kiedys Ruda Sląska

Postprzez Adam » 11 mar 2006, o 17:20

Witam

tutaj znajdziecie informacje do zabudowy walu napedowego w mono
Pozdrawiam Adam

www.thecrazyraceteam.de
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 420
Dołączył(a): 15 gru 2005, o 20:59
Lokalizacja: kiedys Ruda Sląska

Postprzez Adam » 11 mar 2006, o 17:24

może masz „Technische-Daten” ślizgów niemieckich modelarzy

mysle ze komus cos pomoze...

Hopf Gozilla XXL 1525/9 K36-37,5 Octura X435-X438 7zellen
H&M Red Bird, 7*2/3SC oder 7*GP1100, Lehner 1515/15, BK Warrior 7020, 31-K oder H&M 33mm
Hopf El Ninjo - Viper blackrace 35/7 - regler: warrior 2070 -
Zardoz Max; 8 Zellen 3300; VX6S8; 99A Regler; 36er Metall
Gozi M1 - Lehner 1920-8 - Hacker Navy 70 - 6 x 3300 GP -
37 mm Messing
H&M No Step 1: 8*GP 3300, X-Power B36-18-6, Hacker Master 70-3P, 37,5K
Predator: 14x3300 GP´s / Motor Viper 600 / 2100/Hacker Navy 99 / 45 Prop
Hopf SuperSonic / 7x3300 GP / Viper 35/9 / Kontronik 70A / 31Metall
BK Xcalibur - 7 x 3300er GP - Regler: 2099 Warrior - Motor: Wanderer 20S/8 - 36er K
Golf Evo Mono1 : Faigao 540L/6 42K 7/3700erGP
Kontronik3SL70 6-18
Sigma M1 : Lehner 1920/7 34,5erK 7/3800er Intellect 6min15s
Viper35/8 42K 7/3300erGP 6min15s
Syncron Mono2: Hacker B50L11 48K 12/3300erGP
Hacker/Yeti 70A
SuperSeven Mono1: Lehner 1920/7 34,5K 7 3700GP
Kontronik3 SL70A
Bluebird Mono1: Viper 35/8 40K 7/3300GP
Kontronik3SL70A
Snake Ay Mono1: Viper 35/8 42K 7/3300GP
Kontronik 3SL70A
Zardoz, VX4L07, X435 oder K34.5, 7*GP3300
Zardoz, TWIST 37 , X435 oder K34.5, 7*GP3300
Gozilla M1, Conrad B36-30-08 ( 4000rpm/v) 34,5K 7 3700GP
Mono 2 - Viper 600 /21 albo 600 /23
Gozilla M1 Feigao 38084 7L/ Vortex VX4S10 / 7 3700GP
Moskito M1 Shark 7 Regler Flyware easy 4012 / Vortex VX4XL6 / Graupner K37,5mm
Do Mono 2 - Shark 12 Motor i 77-99A Regulator
Pozdrawiam Adam

www.thecrazyraceteam.de
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 420
Dołączył(a): 15 gru 2005, o 20:59
Lokalizacja: kiedys Ruda Sląska

Postprzez a.kachnowicz » 14 paź 2007, o 15:17

Jeżeli chodzi o jak najmniejszy kąt wyjścia wału z modelu to nie ma najmniejszego problemu.Ja stosuję giętkie wały ze struny 1,2 mm-1,5mm w modelach mono1 hydro1 hydro 2 stosuję pręty stalowe firmy Graupner. W modelu hydro2 którym pływał Tomek Nowak jest zastosowany giętki wał z pręta 2mm.Jeszcze nigdy takie wały nie uległy uszkodzeniu.Budowa-rurka w środek teflon,pęt
Andrzej Kachnowicz
a.kachnowicz
 
Posty: 384
Dołączył(a): 10 lut 2007, o 09:03
Lokalizacja: K.Kożle

Postprzez Bartek_Dzierbicki » 20 paź 2010, o 17:04

Ja zastosowałem wał lekko giety 2 mm w swoim FSR-O 3,5 . I myślę że też da rady.
Bartek_Dzierbicki
 
Posty: 10
Dołączył(a): 17 wrz 2009, o 17:40
Lokalizacja: Gdańsk

FSR-O 3.5 ukierunkowane jazdy

Postprzez leo_home » 17 paź 2011, o 01:44

John Finch sugerują, że. C.G. powinno być 28% długości kadłuba. Zainstaluj sobie prawo zbiornika paliwa w C.G. Tak, że C.G. nie zmieni jako paliwo ucieka. Zdjęcie przedstawia FSR-O 3,5 z solidną konfiguracja napędu.

Wiadomość przetłumaczone na język polski. Mam nadzieję, że nie ma błędów.


Lew

oryginalny:

Original:

John Finch suggest that. C.G. should be 28% of the hull length. Install the fuel tank right at the C.G. So that the C.G. will not change as the fuel running out. The pictures shows the FSR-O 3.5 with a geared drive set up.

Message translated to Polish. Hope that no error.


Leo
Załączniki
00002182_674.jpg
00002182_674.jpg (104.74 KiB) Przeglądane 14977 razy
00002181_192.jpg
00002181_192.jpg (103.22 KiB) Przeglądane 14977 razy
Ostatnio edytowano 17 paź 2011, o 07:55 przez leo_home, łącznie edytowano 3 razy
leo_home
 
Posty: 39
Dołączył(a): 11 paź 2011, o 21:29
Lokalizacja: Hong Kong


Powrót do Ślizgi elektryczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron