Witam,
Antmar...ty sie do Mono tak dobierasz jak ja do Eco
A to :
Są z nimi tylko same problemy, ta wystająca z tyłu śruba i ster nie wiadomo ile 5 czy 50 cm a na dodatek jeszcze jakaś płetwa bez której podobno Mono nie chce skręcać
to.....nie jest wcale takie trudne!
Spruboje wam to moim prymitywnymi slowami przyblizyc.
Mono nie jest wcale tak trudno budowac trzeba tylko na pare zeczy uwage zwrocic.
1) Tak jak w Eco jest
srodek ciezkosci bardzo wazny! W Mono wynosi
on okolo 30% dlugosci kadlubu ( mierzone od tylu! ). W zaleznosci od wody (falista albo spokojna) przesuwamy srodek ciezkosci. Na falistej wodzie (na wyscigach) przesuwamy go dalej do przodu - na powiedzmy 32-34%
Na spokojnej wodzie mozemy srodek ciezkosci tak przesunac ze kadlub bedzie tylko na srubie sie slizgal to zanczy idziemy z nim do tylu ponizej 30%. Tutaj trzeba ten kompromis znalesc. Troche to zalezy takze od kadluba. Co sie od was nauczylem - czym wiecej redanow kadlub ma tym spokojniejszy jest na fali a czym mniej ich jest tym model szybszy (moze byc) ale zato musimy sie z tym pogodzic ze bedzie/jest troche niestabilny w czasie jazdy.
2)Ta Wystajaca sruba
Wal w Mono powinien byc wysuniety okolo 10% dlugosci kadlubu. Tutaj sie liczy sam wal (bez gwinta!!) Te 10% sa kompromisem miedzy zwrotnoscia kadluba a jego szybkoscia. Chcemy zbudowac model co tylko na prostej ma byc szybki - wysowamy wal 1-3% dalej jezeli chcemy ale zeby model byl zwrotny a do tego jak naj szybszy (na wyscigach) to powinnismy sie na te 10% decydowac. Przy tych wszystkich procentach nie zapominamy ze - obojetnie jak daleko wal jest wysuniety
pochyl tego walu powinien naj plasciej z kadluba wychodzic. Najlepiej bylo by 90° do kadluba go wystawic ale jest to technicznie nie mozliwe bo by polowka motora byla w wodzie albo ten przedni redan musial by byc za gleboki!! Z pochylu Motora i wysuniencia walu dochodzimy do tych "magicznych" milimetrow
ktore Marian u gory opisal - zobacz na rysunku Mono pod miara B. Zasada jest czym wiecej ten wal jest pochylony tym wiecej jest sruba w wodzie i w zaleznosci od jej wielkosci i skoku jest motor bardziej obciazany - Na "slabym" motorze tracimy speed jezeli wal ma za duzy pochyl (wtedy nadaje sie jakis mocniejszy motor) Mocne motory maja zazwyczaj mniejsze obroty ale przekrecaja albo wieksze sruby albo wal/ Sruba ma wieksze zanurzenie. Uwaga!- mocny motor do tego wielka sruba i wieksze zanuzenie sruby kosztuje duzo pradu dlatego czas jazdy jest krotki i (co najwazniejsze! regulator jest bordzo obciazony!!!) Jezeli regulator jest wystarczajaco wielki - to mozeby z takim SETUP osiagnac niesamowite szybkosci
3)Płetwa bez której podobno Mono nie chce skręcać
Ja to nazywam Turn Fin (angielska nazwa) Ta oto pletwa ma wicej funkcji jak tylko pomoc w czasie skretu.
Turn Fin jest montowane w (wyscigowych) modelach Mono zawsze na krawedzi kadluba z prawej strony kolo steru.
Jej najwazniejsza fukcja to - stabilizacja kadluba w czasie jazdy na prostej i na zakrecie Bez turnfin pojezdzimy modelem takze ale nam bedzie wiecej "dupka trzepac na zakretach - robilem proby i kto ma spokoje palce to moze wyprubowac - najlepiej jak sie ma wiekszy kadlub cos 80cm -1m. Dlaczego ster jest w wyscigowych modela po prawej stronie? Bo nasze kursy wyscigowe sa jezdzone tylko w prawo - zeby ulatwic sterownosc modelu w prawo sa na tej stronie. W takim ukladzie sa ale ostre zakrety w lewo prawie niemozliwe a jezeli tak to tylko powoli.
Wracajac do tej TurnFin to w zaleznosci od wody i kursu (trojkat albo owal) stosujemy ruznorakie ksztalty i dlugosci.
Przyklad: falista woda wyscig na trojkacie - radzil bym stosowac stosunko dluga (okolo polowa dlugosci streu) i stosunkowo waska TurnFin (3/4 szerokosci steru) Ksztalt ma przypominac ster
Na owale proponowal bym troche szersze ale zato krotsze Turnfin stosowac.
Kazdy kadlub potrzebuje inne dlatego na to lekarstwa nie ma kazdy musi 3-4 stuki wyprubowac
Najlepszy material jest nierdzewka, aluminium (tylko w wolniejszych mono stosowac) plyty szklane itd. Turnfin powinna ciac wode dlatego zaostrzyc przod a z tylu powinna byc plaska kanta na ktorej sie woda (brak slowa...obcina) W zaleznosci od kadlubu i jego prostej jezdzie ostrzymy albo obydwie strony albo lewa (wtedy model nam troche zjezdza bardziej na prawo) albo odwrotnie jezeli zaostrzymy tylko prawa strone.......mysle ze kazdy zrozumial o co chodzi
Teraz az mi w gardle zaschlo
Pytajcie to moze mi sie jeszcze cos przypomni bo juz sam niewiem co napisalem
tekst nadaje sie takze dla wszystkich krytykow jako platforma - zrob to lepiej.
Wszystkie informacje ktore opisalem stosuje w moich modelach a sa one konkurencyje na kazdym wyscigu.....tylko ja jeszcze nie jestem tak daleko zeby z nich 110% wycisnac.
Dyskusja otwarta!