DLA POCZĄTKUJĄCYCH: WYBÓR REGULATORA DO ŚLIZGU

Tutaj dyskutujemy o wyposażeniu stosowanym w modelach pływajacych RC i różnych uniwersalnych technikach stosowanych przy ich budowie.

Moderator: saradog

DLA POCZĄTKUJĄCYCH: WYBÓR REGULATORA DO ŚLIZGU

Postprzez PhoeniX_rc » 21 wrz 2010, o 23:31

Pozdrawiam Robert Romaniuk

Podziękowania wspierającym:
MOK Biała Podlaska
LOK Warszawa
Politechnika Warszawska wydział MEiL
Avatar użytkownika
PhoeniX_rc
 
Posty: 282
Dołączył(a): 6 mar 2005, o 12:04
Lokalizacja: Warszawa/Biała Podlaska

Postprzez Grzesiek » 17 paź 2010, o 22:19

Robercie, nie każdy ma login do C4, może u nas też byś zamieścił ten tekst. Ctrl+C -> Ctrl+V chyba nie jest zbyt czasochłonne :-D
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez PhoeniX_rc » 18 paź 2010, o 00:21

Hej

Oczywiście Ctr+V nie jest czasochłonne i nawet wklejanie linka zajęło chwile dłużej, ale jak pewnie się domyślasz dałem link z konkretnego powodu.

Z założenia artykuł ma się rozrastać i prawdopodobnie na obu forach pojawiłyby się takie same pytania.
Tam jest dodatkowo podklejony u góry, samo forum liczniejsze i ma większą ilość nowych.

Najwyżej wkleję już to co namazałem z całą resztą postów, a potem podobnie zrobię z pytaniami z MT.
Pozdrawiam Robert Romaniuk

Podziękowania wspierającym:
MOK Biała Podlaska
LOK Warszawa
Politechnika Warszawska wydział MEiL
Avatar użytkownika
PhoeniX_rc
 
Posty: 282
Dołączył(a): 6 mar 2005, o 12:04
Lokalizacja: Warszawa/Biała Podlaska

Postprzez PhoeniX_rc » 18 paź 2010, o 00:35

Wybierając regulator pamiętajmy o tym że dane odnośnie maksymalnego obciążenia [A] podlegają warunkom. Podawana przez producentów wartość [A] najczęściej oznacza, że regulator wytrzyma obciążenie tym prądem przez 5 minut i przy zapewnionym dobrym chłodzeniu (np. w strumieniu świeżego powietrza).

Ma to znaczenie jeśli regulator pracuję w hermetycznie zamkniętym kadłubie ślizgu i nie ma wodnego chłodzenia.
Stosując regulator lotniczy trzeba również wziąć pod uwagę znaczne skoki natężenia jakie występują w modelu pływającym. Patrząc na wykres natężenia prądu zarejestrowanego dla płynącego modelu można zauważyc, że wartość prądu momentalnie wzrasta i opada zależnie czy śruba akurat jest w powietrzu czy rozpędzona do swoich maksymalnych obrotów zanurza się w wodę.
W tym ułamku sekundy prąd osiąga ponad dwukrotność natężenia średniego i znacznie zostaje przekroczone dopuszczalne obciążenie regulatora.

Mamy więc możliwą sytuację kiedy średnie natężenie prądu w modelu jest mniejsze niż dopuszczalny stały prąd regulatora, a pomimo to regulator się przegrzewa!
Powodują to właśnie te małe piki prądowe które mimo tego że trwają bardzo krótko, to generują sporą ilość ciepła w regulatorze.
Przegrzewanie regulatora może również być spowodowane częstym startowaniem z miejsca. Zanim osiągniemy prędkość wejścia modelu w ślizg potrzebny jest wysoki prąd do rozpędzenia modelu i pokonanie sił oporu wody.
Także pływanie na połowie przepustnicy generuje większą ilość ciepła niż w przypadku pełnego wysterowania regulatora.

Rozsądnym zapasem będzie więc kupienie regulatora przynajmniej z 30% zapasem niż przewidywane średnie natężenie prądu w modelu. Dla tanich regulatorów no name będzie to nawet więcej ok. 40-50%

Średnie natężenie możemy łatwo oszacować dzieląc pojemność naszego pakietu w amperogodzinach [Ah]przez czas pływania jaki chcemy osiągnąć w godzinach [h]
Przykładowo dla zawodniczego modelu MONO1: 5[Ah]/0,1[h] = 50[A] - natężenie średnie
(chwilowe natężenie dochodzi do 120A!)

Tutaj więc obowiązuje zasada, że im większy dopuszczalny prąd [A] regulatora tym lepiej, mniejsza oporność wewnętrzna mocnego regulatora oznacza, że regulator generuje mniej ciepła. Ma też większy zapas bezpieczeństwa jeśli zdarzy się nam na przykład wpłynąć w krzaki, lub jeśli musimy często startować z zerowej prędkości modelem o napędzie półzanurzeniowym - potrzebują one wtedy do rozpędzenia dużo więcej mocy niż po rozpędzeniu i "wyjściu z wody"

Bardzo dobrze jeśli regulator ma wodne chłodzenie. Kupując regulator lotniczy i dorabiając mu blok wodny tracimy gwarancję, bo aby zrobić dobre chłodzenie musimy rozciąć oryginalną koszulkę.
Regulatory z fabrycznym blokiem wodnym są również najczęściej pokryte lakierem chroniącym przed wilgocią.

Zalecany regulator do zawodniczych modeli (czas pływania 5 dla eco i hydro, oraz 6 minut dla mono)

MINI ECO STD 20-30A
MINI ECO EXP 25-40A
MONO1 60-120A
MONO2 70-180A
HYDRO1 70-120A
HYDRO2 90-180A

Jeśli chcemy zastosować regulator z dolnego zakresu to obowiązkowo z wodnym chłodzeniem.
Dla wolniejszych modeli rekreacyjnych których czas pływania będzie wynosił więcej niż 6 minut można nieznacznie opuścić dolną granicę. Mimo to polecam zakup regulatora z odpowiednio dużym marginesem bezpieczeństwa.

BEC

Układ BEC zasila nie tylko odbiornik i serwa.
BEC ma ograniczona wydajność i można do niego podłączyć bezpiecznie niewielką ilość serw (dane w instrukcji regulatora, ilość serw zależy od napięcia zasilania głównego pakietu!).
Regulator nie posiadający bec często nazywany jest OPTO.
Zarówno regulatory z BEC jak i regulatory OPTO mają 3 przewody!
Nie można więc określić po tym jednoznacznie czy dany regulator go posiada czy nie.

Układy BEC najczęściej mają 5V lub 6V (czasem istnieje możliwość zmiany zworką lub programowo)

Są 2 rodzaje układów BEC: Liniowe i Impulsowe (switching) czyli UBEC.

Zaletą UBEC jest większa wydajność prądowa i możliwość zasilania wyższym napięciem niż BEC liniowy.
Wadą jest generowanie większej ilości szumów - ma to znaczenie jeśli stosujemy klasyczne odbiorniki na 27 czy 40 MHz, które mogą być podatne na zakłócenia generowane przez układy BEC)

Układ BEC w regulatorze można łatwo wyłączyć wyjmując czerwony kabel z wtyczki regulatora , lub po prostu go przecinając i izolując.

Nie można jednocześnie podłączyć regulatora z BEC i zewnętrznego zasilania pakietem odbiornika! (chyba że wyłączymy metodą opisaną powyżej)

Ważna informacja odnośnie użytkowania wyłączników przy niektórych regulatorach.

Wyłącznik taki odłącza zasilanie od odbiornika i serw ale sam regulator nadal pobiera znikomy prąd (standby)

Jest to niebezpieczne dla akumulatora, gdy po skończonym pływaniu wyłączymy zasilanie w modelu wyłącznikiem przy regulatorze i pozostawimy tak na dłuższy okres. Dojdzie wtedy do powolnego głębokiego rozładowania, co jest najczęściej śmiertelne dla akumulatorów typu LiPO.

Osobiście polecam taki wyłącznik wylutować, lub uciąć kable i zewrzeć na stałe. Wyłacznik jest bardzo niepewną metodą wyłączania zasilania, a sam sam jest podatny na korozję w kadłubach modeli pływających.

I na koniec chciałbym podkreślić, że taki artykuł nie zastąpi przeczytania ze zrozumieniem instrukcji regulatora!

Mile widziane są uwagi i odnośnie tego tekstu.
Starałem się pisać językiem zrozumiałym dla początkującego, jeśli coś jest niejasnego to doprecyzuję.
Proszę też o poprawienie mnie jeśli gdzieś jest błąd czy to merytoryczny czy w samej edycji.
Z czasem ten post będzie edytowany i mam nadzieje że wyczerpie ten temat.

Proszę w tym temacie nie zadawać pytań typu jaki wybrać regulator do mojego modelu!
Pozdrawiam Robert Romaniuk

Podziękowania wspierającym:
MOK Biała Podlaska
LOK Warszawa
Politechnika Warszawska wydział MEiL
Avatar użytkownika
PhoeniX_rc
 
Posty: 282
Dołączył(a): 6 mar 2005, o 12:04
Lokalizacja: Warszawa/Biała Podlaska

Postprzez ArturN » 18 paź 2010, o 07:05

Nareszcie, jeszcze byś poszerzył to o dobór do redukcji ;) i przypiął na samej górze forum by każdy początkujący mógł znaleźć. Pomimo że nie pływam w ślizgach tekst dla mnie jest przejrzysty klarowny i odpowiada na większość pytań o regulatory. A Grzesiek może przejrzeć statystykę i podać jak jest ich wiele ;)
Pozdrawiam i gratuluje tekstu
Artur N
ArturN
 
Posty: 490
Dołączył(a): 25 lut 2005, o 11:13
Lokalizacja: Opole

Postprzez PhoeniX_rc » 18 paź 2010, o 12:14

Witam

Dziękuję.

Nie siedzę w redukcjach ale mogę coś napisać, najwyżej sprostujecie.

Nie mam możliwości przyklejania postów.
Pozdrawiam Robert Romaniuk

Podziękowania wspierającym:
MOK Biała Podlaska
LOK Warszawa
Politechnika Warszawska wydział MEiL
Avatar użytkownika
PhoeniX_rc
 
Posty: 282
Dołączył(a): 6 mar 2005, o 12:04
Lokalizacja: Warszawa/Biała Podlaska

Postprzez Grzesiek » 18 paź 2010, o 13:37

Niech się trochę to rozrośnie, pouzupełniamy o redukcję tak jak prosi Artur i przykleimy a jeśli Autorzy się zgodzą to zrobiłbym z tego artykuł na stronę.
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Wyposażenie modeli i techniki budowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron