przez PhoeniX_rc » 18 paź 2010, o 00:35
Wybierając regulator pamiętajmy o tym że dane odnośnie maksymalnego obciążenia [A] podlegają warunkom. Podawana przez producentów wartość [A] najczęściej oznacza, że regulator wytrzyma obciążenie tym prądem przez 5 minut i przy zapewnionym dobrym chłodzeniu (np. w strumieniu świeżego powietrza).
Ma to znaczenie jeśli regulator pracuję w hermetycznie zamkniętym kadłubie ślizgu i nie ma wodnego chłodzenia.
Stosując regulator lotniczy trzeba również wziąć pod uwagę znaczne skoki natężenia jakie występują w modelu pływającym. Patrząc na wykres natężenia prądu zarejestrowanego dla płynącego modelu można zauważyc, że wartość prądu momentalnie wzrasta i opada zależnie czy śruba akurat jest w powietrzu czy rozpędzona do swoich maksymalnych obrotów zanurza się w wodę.
W tym ułamku sekundy prąd osiąga ponad dwukrotność natężenia średniego i znacznie zostaje przekroczone dopuszczalne obciążenie regulatora.
Mamy więc możliwą sytuację kiedy średnie natężenie prądu w modelu jest mniejsze niż dopuszczalny stały prąd regulatora, a pomimo to regulator się przegrzewa!
Powodują to właśnie te małe piki prądowe które mimo tego że trwają bardzo krótko, to generują sporą ilość ciepła w regulatorze.
Przegrzewanie regulatora może również być spowodowane częstym startowaniem z miejsca. Zanim osiągniemy prędkość wejścia modelu w ślizg potrzebny jest wysoki prąd do rozpędzenia modelu i pokonanie sił oporu wody.
Także pływanie na połowie przepustnicy generuje większą ilość ciepła niż w przypadku pełnego wysterowania regulatora.
Rozsądnym zapasem będzie więc kupienie regulatora przynajmniej z 30% zapasem niż przewidywane średnie natężenie prądu w modelu. Dla tanich regulatorów no name będzie to nawet więcej ok. 40-50%
Średnie natężenie możemy łatwo oszacować dzieląc pojemność naszego pakietu w amperogodzinach [Ah]przez czas pływania jaki chcemy osiągnąć w godzinach [h]
Przykładowo dla zawodniczego modelu MONO1: 5[Ah]/0,1[h] = 50[A] - natężenie średnie
(chwilowe natężenie dochodzi do 120A!)
Tutaj więc obowiązuje zasada, że im większy dopuszczalny prąd [A] regulatora tym lepiej, mniejsza oporność wewnętrzna mocnego regulatora oznacza, że regulator generuje mniej ciepła. Ma też większy zapas bezpieczeństwa jeśli zdarzy się nam na przykład wpłynąć w krzaki, lub jeśli musimy często startować z zerowej prędkości modelem o napędzie półzanurzeniowym - potrzebują one wtedy do rozpędzenia dużo więcej mocy niż po rozpędzeniu i "wyjściu z wody"
Bardzo dobrze jeśli regulator ma wodne chłodzenie. Kupując regulator lotniczy i dorabiając mu blok wodny tracimy gwarancję, bo aby zrobić dobre chłodzenie musimy rozciąć oryginalną koszulkę.
Regulatory z fabrycznym blokiem wodnym są również najczęściej pokryte lakierem chroniącym przed wilgocią.
Zalecany regulator do zawodniczych modeli (czas pływania 5 dla eco i hydro, oraz 6 minut dla mono)
MINI ECO STD 20-30A
MINI ECO EXP 25-40A
MONO1 60-120A
MONO2 70-180A
HYDRO1 70-120A
HYDRO2 90-180A
Jeśli chcemy zastosować regulator z dolnego zakresu to obowiązkowo z wodnym chłodzeniem.
Dla wolniejszych modeli rekreacyjnych których czas pływania będzie wynosił więcej niż 6 minut można nieznacznie opuścić dolną granicę. Mimo to polecam zakup regulatora z odpowiednio dużym marginesem bezpieczeństwa.
BEC
Układ BEC zasila nie tylko odbiornik i serwa.
BEC ma ograniczona wydajność i można do niego podłączyć bezpiecznie niewielką ilość serw (dane w instrukcji regulatora, ilość serw zależy od napięcia zasilania głównego pakietu!).
Regulator nie posiadający bec często nazywany jest OPTO.
Zarówno regulatory z BEC jak i regulatory OPTO mają 3 przewody!
Nie można więc określić po tym jednoznacznie czy dany regulator go posiada czy nie.
Układy BEC najczęściej mają 5V lub 6V (czasem istnieje możliwość zmiany zworką lub programowo)
Są 2 rodzaje układów BEC: Liniowe i Impulsowe (switching) czyli UBEC.
Zaletą UBEC jest większa wydajność prądowa i możliwość zasilania wyższym napięciem niż BEC liniowy.
Wadą jest generowanie większej ilości szumów - ma to znaczenie jeśli stosujemy klasyczne odbiorniki na 27 czy 40 MHz, które mogą być podatne na zakłócenia generowane przez układy BEC)
Układ BEC w regulatorze można łatwo wyłączyć wyjmując czerwony kabel z wtyczki regulatora , lub po prostu go przecinając i izolując.
Nie można jednocześnie podłączyć regulatora z BEC i zewnętrznego zasilania pakietem odbiornika! (chyba że wyłączymy metodą opisaną powyżej)
Ważna informacja odnośnie użytkowania wyłączników przy niektórych regulatorach.
Wyłącznik taki odłącza zasilanie od odbiornika i serw ale sam regulator nadal pobiera znikomy prąd (standby)
Jest to niebezpieczne dla akumulatora, gdy po skończonym pływaniu wyłączymy zasilanie w modelu wyłącznikiem przy regulatorze i pozostawimy tak na dłuższy okres. Dojdzie wtedy do powolnego głębokiego rozładowania, co jest najczęściej śmiertelne dla akumulatorów typu LiPO.
Osobiście polecam taki wyłącznik wylutować, lub uciąć kable i zewrzeć na stałe. Wyłacznik jest bardzo niepewną metodą wyłączania zasilania, a sam sam jest podatny na korozję w kadłubach modeli pływających.
I na koniec chciałbym podkreślić, że taki artykuł nie zastąpi przeczytania ze zrozumieniem instrukcji regulatora!
Mile widziane są uwagi i odnośnie tego tekstu.
Starałem się pisać językiem zrozumiałym dla początkującego, jeśli coś jest niejasnego to doprecyzuję.
Proszę też o poprawienie mnie jeśli gdzieś jest błąd czy to merytoryczny czy w samej edycji.
Z czasem ten post będzie edytowany i mam nadzieje że wyczerpie ten temat.
Proszę w tym temacie nie zadawać pytań typu jaki wybrać regulator do mojego modelu!
Pozdrawiam Robert Romaniuk
Podziękowania wspierającym:
MOK Biała Podlaska
LOK Warszawa
Politechnika Warszawska wydział MEiL