W Dobrodzieniu 2013 odbyły się warsztaty.
Zalecano zapoznanie się z żeglarskim słownictwem.
Ponieważ z punktu teorii żeglowania żeglowanie modelami jachtów niczym nie różni się od żeglowania pełnowymiarowymi jachtami, będzie stosowane nazewnictwo z "dużego" żeglarstwa. Należy więc wcześniej poznać znaczenie następujących słów: grot, fok, maszt, bom, miecz, ster, balast, prawy i lewy hals, ostrzenie, odpadanie, bajdewind, półwiatr, baksztag, fordewind, wybieranie i luzowanie liny, szoty grota, foka, lik przedni , lik dolny, lik wolny, róg szotowy, róg halsowy, róg fałowy, topenanta foka, icek, wanta, sztag, achtersztag. Polecam wujka google.
Warunkiem wstępu na warsztaty było zdanie wyrywkowego egzaminu ze znajomości w/w znaczeń ;-)
Tematyka
1. Jacht żaglowy - szybowiec na styku powietrze/woda.
2. Zrównoważenie jachtu (praktyczne metody wyznaczania środka bocznego oporu i środka ożaglowania)
3. Wpływ ustawienia masztu i żagli na zrównoważenie jachtu.
4. Znaczenie napięcia sztagu i achtersztagu
5. Regulacje wybrzuszenia żagli.
6. Znaczenie obciągacza grota i topenanty foka na otwarcie grota i foka.
7. Współpraca foka i grota.
Jako pomoc rozdano uczestnikom "Koło ustawień modelu żaglowego" - tłumaczenie części artykułu Boba Sterne "How to Sail fast:
Rig tuning by Bob Sterne" http://c_r_y_a.tripod.com/Sterne%20How%20to.htm. Za zgodą autora zamieszczam tłumaczenie oryginału.
RGB