Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Tutaj informujemy o zmianiach w przepisach i zasadach w przyznawaniu licencji LOK

Moderatorzy: saradog, AndrzejC

Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez antmar » 29 lis 2016, o 13:55

Przepisy techniczne mini ECO Standard dla Sekcji AB i M (propozycja)

1 Silnik bezszczotkowy BC2225/13 (DYS BMA1712-13) 2000kv
2 Regulator silnika Turnigy Plush 30A, Hobbywing FlyFun 30A (lub dowolny)
3 Śruba napędowa o maksymalnej średnicy do 26mm
4 Pozostałe przepisy takie jak dla kl. mini ECO EX.

Uzasadnienie.
Nie jestem zwolennikiem kopiowania w każdym punkcie przepisów krajowych innych organizacji z uwagi na różne uwarunkowania. Uważam, że my Polacy jesteśmy zdolni do tego aby opracować własne przepisy krajowe. Przyjmując typ silnika z Czeskich przepisów resztę możemy określić sami. Odnośnie regulatora to możemy przyjąć ustalenia Czeskie, ale po co stosować reg. 30A skoro specyfikacja silnika wskazuje na max. prąd 11A a dedykowany reg. 18A który można kupić poniżej 8 Eur. Jeśli chodzi o śrubę to tu zdecydowanie jestem za dowolnością przy zachowaniu max. średnicy 26mm. Śruby TP są bardzo dobre, ale delikatne i przy najmniejszej kolizji zostaje nieodwracalnie zniszczona ze stali lub brązu jest odporniejsza i daje się naprawić. Koszt jednej śruby to ok. 15-17 Eur. co może stanowić znaczny poziom kosztów w sezonie. Można odnieś wrażenie, że w Czechach przejęto takie przepisy ze względów komercyjnych pod jednego dostawce sprzętu.

Organizator zawodów w Lesznowoli może oczywiście w sposób dowolny ustalić przepisy w klasie z poza NAVIGA, ale to nie oznacza, że w Sekcji AB i M mają obowiązywać takie same. Argument, że przyjęcie Czeskich przepisów pozwoli na wzajemne uczestnictwo w zawodach jest nieprzekonywujący, bowiem czeski zawodnik spełni warunki naszego regulaminu natomiast Polski, jeżeli chce startować w Czechach to to wystarczy, że założy śrubę TP i spełni warunki regulaminowe. Tu przy okazji wyjaśnienie, że cytat; ” Śruba TP 26mm ( wymóg) „ nie jest to prawdą, ponieważ w przepisach Czeskich zapisane jest „TP power – max. 26mm (typ ECO), „ czyli można stosować mniejsze a są TP fi 24 i 25. Tak woli prawdy to w ostatnich latach ilu zawodników z Czech wystartowało w naszych zawodach i ilu z naszej grupy w Czechach, odpowiedz jest prosta Zero i nie sądzę, aby to się zmieniło.

W Sekcji M w przepisach na 2016 r. dla kl. mini ECO ST. wprawdzie tylko dla juniorów zapisano, jako obowiązujący silnik BC2225 reszta jak dla kl. mini ECO Ex.

Na zakończenie, aby uniknąć złośliwych komentarzy, że coś mi nie pasuje to oświadczam, że na dzień dzisiejszy posiadam sprzęt zgodny z regulaminem Czeskim (silnik, ESC, śruby).

Zachęcam do wyrażania opinii na ten temat już teraz, aby ustalić regulamin wcześniej niż na kilka dni przed zawodami.

Specyfikacja silnika BC-2225
• Model: RCX BC2225-13
• Motor size: Ф22*25mm
• Shaft size: Ф3.175*41mm
• Weight: 32g
• KV(rpm/v): 2000
• Max Power: 122W
• Max Current: 11A
• Max Pull (Approx.): 450g
• Suitable Propeller : 6x4 / 6x5
• Suitable Battery: 2-3S Li-Po
• Suitable ESC(A): 18A
• Ri(M Ω): 0.143
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Wiesław » 29 lis 2016, o 16:52

Proponuję uwolnić wagę akumulatora.
Będzie super!
---------------------
Wiesław
Wiesław
 
Posty: 12
Dołączył(a): 3 mar 2009, o 11:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez antmar » 29 lis 2016, o 17:43

Proponuję uwolnić wagę akumulatora.
Będzie super!
Nie ma takiej potrzeby, bowiem ten silnik przy maksymalnej mocy 122W pobierz podczas wyścigu 12,2Ah.
Taką ilość energii uzyskuje się z akumulatora 3S o pojemności 1100 mAh.
Jest wiele akumulatorów na HK o pojemności 1300 mAh mieszczących się w wadze lub nieznacznie przekraczające 110g.
Np.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-130 ... -pack.html
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compa ... -pack.html
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Grzesiek » 29 lis 2016, o 18:26

Jak uwolnimy śrubę, to zaczną się palić silniki i się okaże, że akumulator 3S 1700 to mało do tej klasy. Według specyfikacji silnik szczotkowy stosowany do tej pory w standardzie miał moc maksymalną w/g rożnych specyfikacji od 60 do 70W a my wyciskaliśmy z niego ponad 110W dlatego, że nie było żadnego ograniczenia na śrubę. Nie chciałbym żeby to się powtórzyło. Dlatego ja jestem za pełną standaryzacją śruby.
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Wiesław » 30 lis 2016, o 15:24

Mamy jasność co do silnika oraz aku.
Proponuję śruby dowolnego producenta wyłącznie do fi 26.
Regulator dowolny.
-------------------
Pozdrawiam
Wiesław Choroś
Wiesław
 
Posty: 12
Dołączył(a): 3 mar 2009, o 11:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Maciej Kozłowsk » 30 lis 2016, o 23:40

Wywołany do tablicy powiem tylko - przedstawiłem swoją opinię - argument nie trafiony ? że " jednolite przepisy zwiększają frekwencję" może jestem inaczej skonstruowany a może dlatego, że nie było u nas jednolitych przepisów to i nie było gości ?

Wobec takiego przeinaczenia moich wypowiedzi ja zamilknę i poproszę - ustalcie Panowie przepisy - jak będą chętni to klasa może być rozegrana. Dla mnie to nie stanowi problemu.
pozdrawiam
Maciej Kozłowski
Avatar użytkownika
Maciej Kozłowsk
 
Posty: 1032
Dołączył(a): 30 maja 2005, o 09:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez antmar » 1 gru 2016, o 23:15

Jedynym moim celem, aby śruba była dowolna przy max. średnicy 26mm jest obniżenie kosztów, bowiem skasowanie dwóch śrub na jednych zawodach to w plecy ok. 150 zł.
Maciek napisałeś w jednym z postów
Ja osobiście też jestem za zmianami, które obniżą koszty hobby - ale z uwzględnieniem faktu, żeby nasze przepisy dopuszczały start modelu w konfiguracji NAVIGA.
cel mój jest podobny jak Twój w poście a nie krytykowanie Twoich decyzji odnośnie zawodów, których jesteś organizatorem natomiast inne sugestie o moich intencjach są nietrafione.
Nadzieja, że przyjęcie w całości Czeskich przepisów zwiększy frekwencję na zawodach jest moim zdaniem złudne.
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez dzwonek » 2 gru 2016, o 13:19

Ja nie będę pływał w tej klasie, ale gdybym mógł podpowiedzieć to Grzegorz ma rację. Złapcie się jednego rozmiaru śruby i jednego typu. Decydując się na średnicę zapomnieliście o skoku śruby i kształcie łopat. Jak ktoś będzie chciał to i ze śruby hydro przerobi na daną średnicę, Wykona sam łopaty, cokolwiek aby wyprzedzić innych. Aby klasa była tania i absorbowała nowych modelarzy musi być tania i przyjemna. Jeżeli dla kogoś 50 zł za śrubę (uważam że to nie jest drogo) jest za dużo to poszukajcie odpowiednika z innego materiału. Ale tak jak pisał Grzegorz. Jedna śruba-Jeden typ. Powinna być dopuszczona jedna śruba i możliwe jej cieniowanie, ostrzenie, wyważanie bez znaczącej modyfikacji kształtu.
dzwonek
 
Posty: 108
Dołączył(a): 15 lis 2014, o 17:59
Lokalizacja: Opalenica

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Maciej Kozłowsk » 14 gru 2016, o 12:18

Dla zainteresowanych pozostało jeszcze 5 sztuk silników do klasy mini ECO standard
Zapraszam ( cena z VAT i cłem ) - paragon lub faktura - 80zł szt
pozdrawiam
Maciej Kozłowski
Avatar użytkownika
Maciej Kozłowsk
 
Posty: 1032
Dołączył(a): 30 maja 2005, o 09:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Maik L » 28 sty 2017, o 18:55

Hi about the propeller discussion,

I thinnk it is the best way to specificate only one propeller

in other case you can use propeller with more pitch ... and so gain more speed by the need of more electric power

this will again leed to the need of better batterys

for example normal TP Propeller has 1.2mm pitch this means for 26mm Prop (26*1,2) 31,2mm movemet per rotation
if I take 30mm prop and reduce size to 26mm I will have propeller wich gains 36mm movement per rotation (30x1,2 or pitch of 1,38) and for Propeller with more pitch you will need better batteri

so the best thing would be in my opinion to set one propeller

for example we have in germany ECO Start with 2700kv lmt Basic; 2S battery 280g and 29mm Graupner Plastik K-Propeller
propeller is cheep, no posebilety to change pitch
and you need lesser than 3000mAh ... so you can buy cheep batterys

the power you need is standardised by rotation of Motor and Propeller size and pitch
Ostatnio edytowano 29 sty 2017, o 11:33 przez Maik L, łącznie edytowano 1 raz
Maik L
 
Posty: 44
Dołączył(a): 10 lut 2009, o 16:50
Lokalizacja: Neustrelitz Germany

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Grzesiek » 29 sty 2017, o 04:38

Maik :piwo :D
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez antmar » 29 sty 2017, o 23:58

Mądrości, które wypisał Maik to żadne rewelacje i znane są większości modelarzom.
Ciekawe jest natomiast to, co w konkluzji nam zaleca a mianowicie w kl. mini ECO Standard pływajcie na drogich śrubach (15,5 Eur.)
to będziecie mogli użyć tanich LiPo (11 Eur.)
Tyle, że jeden pakiet zapewne wystarczy na sezon może na dłużej natomiast śruba może nie wytrzymać jednego biegu.
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Grzesiek » 30 sty 2017, o 00:38

Marek, jak znajdziesz inną, tańszą i podobną osiągami śrubę, to daj znać, ja się nie upieram na TP26, ale na standard taki sam dla wszystkich.
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez antmar » 30 sty 2017, o 12:39

Może taka: Śruba GRAUPNER Carbon mocowanie M2 średnica 26mm do nabycia w wielu polskich sklepach modelarskich w cenie 13-18 zł.
https://www.modelmotor.pl/sruba-carbon- ... 2-26l.html
lub taka:
http://modelemax.pl/pl/sruby-napedowe/1 ... 451-0.html
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Grzesiek » 30 sty 2017, o 23:11

Trochę duży skok. Trzeba by porównać prąd, ale ma moje oko ta śruba ugotuje silnik.
Kupiłem jedną, zobaczymy.
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez mike217 » 31 sty 2017, o 08:47

Też mi się wydaje, że promowanie śruby za 15 euraków do klasy z założenia taniej i dla wszystkich to jest absurd. Takim sposobem zamykacie sobie sami ilość startujących osób . Przez ostatnie kilka lat, wyścig zbrojeń sięgnał zenitu.
Trzeba zadać sobie pytanie czy gra jest warta świeczki..
Life begins at 30 knots...
U-Bootwaffe Admiral
mike217
 
Posty: 726
Dołączył(a): 24 lip 2006, o 11:23
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Maciej Kozłowsk » 31 sty 2017, o 14:59

Wszyscy macie Panowie racje.
Niestety nie ma złotego środka.
Klasą w wersji czeskiej zainteresowani są Rosjanie i Niemcy.
Teraz podejmijcie decyzję czy robicie klasę krajową czy podejmujecie próbę klasy standard w której będą spotykać się zawodnicy z kilku krajów.
Nie chcę być niegrzeczny ale rozmawialiśmy o wprowadzeniu klasy wg przepisów czeskich a zrobiła się klasyczna piekiałczewiczowska dyskusja - w Bornem są chętni do startu w klasie wg czeskich reguł znani nam koledzy niemieccy. Do Lesznowol chcą przyjechać Czesi - pytają o to Niemcy i Rosjanie.

Wbrew pozorom parcie w własne narodowe nie zawsze jest korzystne.

Tanie silniki, regulatory, akumulatory - droższa śruba - odnoszę wrażenie, że i tak klasa będzie tańsza od starego mini standarda - może jednak zamknąć ten temat i pora już podać do ogólnej wiadomości...
I bardzo proszę nie podejmować kolejnego kalkulatora - decyzja robimy Na Tak czy na Nie.
pozdrawiam
Maciej Kozłowski
Avatar użytkownika
Maciej Kozłowsk
 
Posty: 1032
Dołączył(a): 30 maja 2005, o 09:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez Grzesiek » 31 sty 2017, o 17:47

Michale, do teraz jakoś nikt nie patrzył na cenę śrub aż tu nagle zaczęła przeszkadzać. Ja nie znam alternatywy dla tej śruby. Kupiłem jedną z tych, które pokazał Marek, tylko po to, żeby niedowiarkom pokazać, że nic z niej nie będzie w tej klasie. Przyjdzie jutro, to od razu ją pomierzę w wodzie.
Całkowity bilans wydatków i tak jest na plus, a skoro śruba jest taka cenna, to może będzie mniej walki na wodzie. Teraz każdy ma pudełko rożnych śrub (droższych, tańszych) i tak naprawdę cały czas je testuje, a tu masz jedną śrubę dla wszystkich, jeden silnik, dwa regulatory i możesz się zająć ustawianiem modelu, a nie kombinowaniem z napędem.
Uważam, że w tym roku powinniśmy startować w/g przepisów czeskich, a jak na zawodach pojawią się zawodnicy z innych krajów, będzie można przedyskutować sprawę śruby.
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj
Avatar użytkownika
Grzesiek
Administrator
 
Posty: 1832
Dołączył(a): 4 lut 2005, o 16:20
Lokalizacja: Warszawa

Re: Propozycja przepisów kl. miniECO St.

Postprzez antmar » 1 lut 2017, o 12:21

I bardzo proszę nie podejmować kolejnego kalkulatora - decyzja robimy Na Tak czy na Nie.
Decyzja zapadła już dawno, bowiem zgodnie z informatorem na zawodach w Lesznowoli w kl. mini ECO St. obowiązuje regulamin Czeski.
antmar
 
Posty: 876
Dołączył(a): 23 lut 2005, o 11:09


Powrót do Przepisy i licencje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron