przez antmar » 29 lis 2016, o 13:55
Przepisy techniczne mini ECO Standard dla Sekcji AB i M (propozycja)
1 Silnik bezszczotkowy BC2225/13 (DYS BMA1712-13) 2000kv
2 Regulator silnika Turnigy Plush 30A, Hobbywing FlyFun 30A (lub dowolny)
3 Śruba napędowa o maksymalnej średnicy do 26mm
4 Pozostałe przepisy takie jak dla kl. mini ECO EX.
Uzasadnienie.
Nie jestem zwolennikiem kopiowania w każdym punkcie przepisów krajowych innych organizacji z uwagi na różne uwarunkowania. Uważam, że my Polacy jesteśmy zdolni do tego aby opracować własne przepisy krajowe. Przyjmując typ silnika z Czeskich przepisów resztę możemy określić sami. Odnośnie regulatora to możemy przyjąć ustalenia Czeskie, ale po co stosować reg. 30A skoro specyfikacja silnika wskazuje na max. prąd 11A a dedykowany reg. 18A który można kupić poniżej 8 Eur. Jeśli chodzi o śrubę to tu zdecydowanie jestem za dowolnością przy zachowaniu max. średnicy 26mm. Śruby TP są bardzo dobre, ale delikatne i przy najmniejszej kolizji zostaje nieodwracalnie zniszczona ze stali lub brązu jest odporniejsza i daje się naprawić. Koszt jednej śruby to ok. 15-17 Eur. co może stanowić znaczny poziom kosztów w sezonie. Można odnieś wrażenie, że w Czechach przejęto takie przepisy ze względów komercyjnych pod jednego dostawce sprzętu.
Organizator zawodów w Lesznowoli może oczywiście w sposób dowolny ustalić przepisy w klasie z poza NAVIGA, ale to nie oznacza, że w Sekcji AB i M mają obowiązywać takie same. Argument, że przyjęcie Czeskich przepisów pozwoli na wzajemne uczestnictwo w zawodach jest nieprzekonywujący, bowiem czeski zawodnik spełni warunki naszego regulaminu natomiast Polski, jeżeli chce startować w Czechach to to wystarczy, że założy śrubę TP i spełni warunki regulaminowe. Tu przy okazji wyjaśnienie, że cytat; ” Śruba TP 26mm ( wymóg) „ nie jest to prawdą, ponieważ w przepisach Czeskich zapisane jest „TP power – max. 26mm (typ ECO), „ czyli można stosować mniejsze a są TP fi 24 i 25. Tak woli prawdy to w ostatnich latach ilu zawodników z Czech wystartowało w naszych zawodach i ilu z naszej grupy w Czechach, odpowiedz jest prosta Zero i nie sądzę, aby to się zmieniło.
W Sekcji M w przepisach na 2016 r. dla kl. mini ECO ST. wprawdzie tylko dla juniorów zapisano, jako obowiązujący silnik BC2225 reszta jak dla kl. mini ECO Ex.
Na zakończenie, aby uniknąć złośliwych komentarzy, że coś mi nie pasuje to oświadczam, że na dzień dzisiejszy posiadam sprzęt zgodny z regulaminem Czeskim (silnik, ESC, śruby).
Zachęcam do wyrażania opinii na ten temat już teraz, aby ustalić regulamin wcześniej niż na kilka dni przed zawodami.
Specyfikacja silnika BC-2225
• Model: RCX BC2225-13
• Motor size: Ф22*25mm
• Shaft size: Ф3.175*41mm
• Weight: 32g
• KV(rpm/v): 2000
• Max Power: 122W
• Max Current: 11A
• Max Pull (Approx.): 450g
• Suitable Propeller : 6x4 / 6x5
• Suitable Battery: 2-3S Li-Po
• Suitable ESC(A): 18A
• Ri(M Ω): 0.143