Przepisy prawa drogi w NSS a Przepisy Regatowe Żeglarstwa

Tutaj informujemy o zmianiach w przepisach i zasadach w przyznawaniu licencji LOK

Moderatorzy: saradog, AndrzejC

Przepisy prawa drogi w NSS a Przepisy Regatowe Żeglarstwa

Postprzez rgbujan » 28 cze 2018, o 23:31

W klasach NSS obowiązują nas uproszczone przepisy regatowe:

Przypominam:

1. Należy bezwzględnie unikać kontaktu ładzi ze sobą.

2. Podczas okrążania znaku zwrotnego (boi) albo podczas mijania stałej przeszkody (np. brzegu), model wewnętrzny z chwilą osiągnięcia odległości 5 metrów od znaku albo przeszkody zyskuje prawo drogi (pierwszeństwo) w stosunku do modelu zewnętrznego.

3. O ile dwie łodzie nie znajdują się w kryciu, łódź zawietrzna ma prawo drogi przed łodzią nawietrzną. W przypadku krycia obowiązuje reguła (patrz pkt. 1). Krycie powstaje, gdy na równoległych kursach najbardziej do przodu wystająca część łodzi leży przed najbardziej wysuniętym do tyłu punktem drugiej łodzi w kierunku kursu, a odległość boczna łodzi jest tak mała, że zmiana kursu w kierunku drugiej łodzi skutkowałaby kontaktem łodzi ze sobą.

4. Model żeglujący prawym halsem (mający wiatr z prawej burty) ma pierwszeństwo w stosunku do modelu, żeglującego lewym halsem. W przypadku jednostek o takielunku wzdłużnym decyduje pozycja grota, w przypadku jednostek rejowych pozycja boczna.

Przepisy prawa drogi przedstawione są w kolejności według ich ważności.


Porównując punkt 2 naszych przepisów z przepisami "dużego" żeglarstwa widać, że nasze przepisy nie interesują się tym jakim halsem płynie wewnętrzny jacht. Zawsze ma pierwszeństwo. Dobrze rozumiem?

Zupełnie inaczej wygląda sprawa w "dużym" żeglarstwie. Jacht wewnętrzny na lewym halsie nie ma pierwszeństwa.
Patrz 3 minuta 33 s na filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=MIkEPYnJYjo
http://game.finckh.net/situat/tit_pol/l34.htm


Porównując punkt 3 naszych przepisów z przepisami "dużego" żeglarstwa widać, że nasze przepisy nie interesują się pojęciem "kursu właściwego". Daje to możliwość "wywożenia" przeciwnika daleko za górną boję pozwalając np: koledze z klubu na zajęcie lepszego miejsca. Dobrze rozumiem?

Zupełnie inaczej wygląda sprawa w "dużym" żeglarstwie.
Przepis "17" mówi:
"17. NA TYM SAMYM HALSIE; KURS WŁAŚCIWY
Gdy jacht swobodny z tyłu osiąga krycie po zawietrznej jachtu będącego na tym samym halsie w zasięgu dwóch długości swojego kadłuba od niego, nie wolno mu żeglować powyżej swojego kursu właściwego, dopóki obydwa jachty pozostają na tym samym halsie i w kryciu w odległości określonej wyżej"
Kurs właściwy.
Kursem właściwym jachtu jest kurs, jakim żeglowałby on w celu jak najszybszego ukończenia pod nieobecność innych jachtów, do których odnosi się przepis zawierający to określenie. Jacht nie ma kursu właściwego przed sygnałem startu.

Co Wy na to?
Najlepszy żeglarz to ten który ma największą frajdę!

RGB
rgbujan
 
Posty: 59
Dołączył(a): 3 mar 2009, o 11:02
Lokalizacja: Warszawa

Powrót do Przepisy i licencje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość