W klasach NSS obowiązują nas uproszczone przepisy regatowe:
Przypominam:
1. Należy bezwzględnie unikać kontaktu ładzi ze sobą.
2. Podczas okrążania znaku zwrotnego (boi) albo podczas mijania stałej przeszkody (np. brzegu), model wewnętrzny z chwilą osiągnięcia odległości 5 metrów od znaku albo przeszkody zyskuje prawo drogi (pierwszeństwo) w stosunku do modelu zewnętrznego.
3. O ile dwie łodzie nie znajdują się w kryciu, łódź zawietrzna ma prawo drogi przed łodzią nawietrzną. W przypadku krycia obowiązuje reguła (patrz pkt. 1). Krycie powstaje, gdy na równoległych kursach najbardziej do przodu wystająca część łodzi leży przed najbardziej wysuniętym do tyłu punktem drugiej łodzi w kierunku kursu, a odległość boczna łodzi jest tak mała, że zmiana kursu w kierunku drugiej łodzi skutkowałaby kontaktem łodzi ze sobą.
4. Model żeglujący prawym halsem (mający wiatr z prawej burty) ma pierwszeństwo w stosunku do modelu, żeglującego lewym halsem. W przypadku jednostek o takielunku wzdłużnym decyduje pozycja grota, w przypadku jednostek rejowych pozycja boczna.
Przepisy prawa drogi przedstawione są w kolejności według ich ważności.
Porównując punkt 2 naszych przepisów z przepisami "dużego" żeglarstwa widać, że nasze przepisy nie interesują się tym jakim halsem płynie wewnętrzny jacht. Zawsze ma pierwszeństwo. Dobrze rozumiem?
Zupełnie inaczej wygląda sprawa w "dużym" żeglarstwie. Jacht wewnętrzny na lewym halsie nie ma pierwszeństwa.
Patrz 3 minuta 33 s na filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=MIkEPYnJYjo
http://game.finckh.net/situat/tit_pol/l34.htm
Porównując punkt 3 naszych przepisów z przepisami "dużego" żeglarstwa widać, że nasze przepisy nie interesują się pojęciem "kursu właściwego". Daje to możliwość "wywożenia" przeciwnika daleko za górną boję pozwalając np: koledze z klubu na zajęcie lepszego miejsca. Dobrze rozumiem?
Zupełnie inaczej wygląda sprawa w "dużym" żeglarstwie.
Przepis "17" mówi:
"17. NA TYM SAMYM HALSIE; KURS WŁAŚCIWY
Gdy jacht swobodny z tyłu osiąga krycie po zawietrznej jachtu będącego na tym samym halsie w zasięgu dwóch długości swojego kadłuba od niego, nie wolno mu żeglować powyżej swojego kursu właściwego, dopóki obydwa jachty pozostają na tym samym halsie i w kryciu w odległości określonej wyżej"
Kurs właściwy.
Kursem właściwym jachtu jest kurs, jakim żeglowałby on w celu jak najszybszego ukończenia pod nieobecność innych jachtów, do których odnosi się przepis zawierający to określenie. Jacht nie ma kursu właściwego przed sygnałem startu.
Co Wy na to?